Palarnie kawy jeszcze do niedawna były w Polsce mało popularne. Ze względu na coraz większe zainteresowanie metodami przyrządzania i kulturą picia tego napoju stają się jednak coraz częściej spotykanym pomysłem na biznes. Świeżo palone ziarna oferowane przez niewielki marki posiadają wiele zalet. Chętnie sięgają po nie klienci indywidualni oraz kawiarnie i restauracje. Co warto wiedzieć o takiej działalności i jakie elementy należy wziąć pod uwagę szacując koszt otwarcia palarni?
Dlaczego właśnie palarnia kawy?
Wiele osób zastanawia się nad tym, czy palarnia kawy to dobry pomysł na biznes. Warto wiedzieć, że popyt na produkty niewielkich firm wciąż rośnie. Kawa wyprażona w takich miejscach zwykle trafia do sprzedaży już kilka dni po wypaleniu. Zapewnia to produktom wyjątkowy aromat i walory smakowe. Ze względu na stosunkowo niewielkie partie, możliwe do zakupienia ziarna zawsze są świeże. To zdecydowana przewaga małych firm nad dużymi koncernami. Tego typu produkty ceni się również za indywidualne podejście i unikalne właściwości. Osoby zajmujące się prażeniem ziaren mają zwykle swoje własne sposoby na osiągnięcie pożądanego smaku. Pracownicy palarni są zazwyczaj pasjonatami kultury podawania tego napoju i posiadają ogromną wiedzę na ten temat. Dzięki temu, kawa z małych palarni może zaskakiwać niezwykłymi walorami. Te same gatunki ziaren oferowane przez poszczególnych producentów zwykle zauważalnie różnią się smakiem. To rozwiązania poszukiwane przez kawiarnie i klientów ceniących unikalność.
Co jest potrzebne do otwarcia palarni?
Osoby planujące otworzyć tego typu biznes muszą przede wszystkim posiadać dostęp do odpowiednio przygotowanego lokalu. Należy tutaj wziąć pod uwagę cenę najmu lub wykupienia danego miejsca. Zwykle pomieszczenia powinny również przejść gruntowny remont i zostać przystosowane do wymogów prażenia kawy. Istotnym elementem są dostosowane do zapotrzebowania i odpowiednio drożne kominy. Konieczne jest również zainwestowanie we właściwy sprzęt. Najważniejszym urządzeniem jest oczywiście piec do prażenia ziaren. Można również zakupić gotową linię produkcyjną. Potrzebne mogą okazać się też maszyny, o których nie zawsze myśli się na samym początku. Są to między innymi dopalacz spalin i odkamieniacz do kawy. Osoby zakładające własną firmę muszą też ponieść koszty związane z formalnościami i prawami do znaków reklamowych. Nie należy zapominać o przemyślanie przygotowanej kampanii reklamowej i profilach w mediach społecznościowych. Tego typu działania mogą okazać się kluczowe dla powodzenia biznesu. Na terenie placówki potrzebne będą również maszyny do pakowania. Pod uwagę warto wziąć też cenę samych ziaren kawy, opakowań, etykiet oraz dystrybucji. Aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek, należy pamiętać o kosztach zużycia energii i surowca na początkowych etapach działalności. Ile mogą kosztować poszczególne rzeczy?
Koszty otwarcia biznesu
Wysokość wielu kosztów, które poniosą początkujący uzależniona jest od sytuacji. Bardzo zróżnicowane są między innymi ceny wynajmu lokali. Niektóre osoby otwierając taki biznes posiadają już własne miejsce. Możliwe jest określenie cen niektórych maszyn i surowców. Piec do wypalania może kosztować od kilkudziesięciu do ponad stu tysięcy złotych. Popularną praktyką jest kupowanie na początku działalności maszyn używanych. Możliwe jest wówczas odnalezienie całych linii produkcyjnych w przystępnych cenach. Należy zawsze upewnić się, że są one w pełni sprawne i odpowiednio wydajne. Warto również posiadać dodatkowe fundusze na ewentualne naprawy serwisowe. Nie tylko zakup pieca z akcesoriami może okazać się konieczny. Istotnym elementem w większości palarni jest dopalacz spalin. To specjalne urządzenie montowane w kominie. Dlaczego jest ważne? Nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że zapach prażenia kawy to nie tylko przyjemny aromat świeżych ziaren. Ten ostatni powstaje zwykle w procesie gaszenia. Przez wypalanie w wysokich temperaturach emitowany jest dym i woń, której nie zalicza się zwykle do przyjemnych. Intensywny aromat może zakłócać spokój mieszkających w pobliżu palarni osób. Aby uniknąć nieprzyjemności, warto wyposażyć się właśnie w maszynę, która będzie niwelowała takie zanieczyszczenia. Koszt takiego sprzętu to zwykle ok. 30 000 zł.
O czym jeszcze należy pamiętać?
Ważnym elementem może okazać się również wspomniany odkamieniacz do kawy. To urządzenie, które wyeliminuje z masy ziaren wszystkie twarde zanieczyszczenia. Tym samym umożliwi zaoferowanie klientom wysokiej jakości produktów. Cena tego sprzętu to ok. 10 000 zł. Planując biznesplan należy wziąć pod uwagę również koszt surowej kawy. Jej ceny są jednak zmienne. Zależnie od gatunku, pochodzenia i sytuacji na rynku, kilogram ziaren może kosztować od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych. Bardzo ważne jest też przeznaczenie środków na kampanię marketingową. Dzięki odpowiedniej reklamie i dotarciu do zainteresowanych odbiorców, marka ma szansę szybko zaistnieć w przestrzeni publicznej. Firma odpowiadająca na zapotrzebowanie klientów może umożliwić szybki zwrot inwestycji.