Fotografia produktowa ostatnimi czasy cieszy się coraz większą popularnością. Nie ma w tym jednak niczego dziwnego, bowiem interesujące zdjęcia można wykorzystać do kampanii reklamowej. W praktyce jednak niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, ile należy zapłacić za zdjęcia produktów. Od czego zależny jest koszt fotografii packshotowej? Jakie wady i zalety fotografii packshotowej możemy wyróżnić? Od jakich czynności zależy cena fotografii reklamowych? Jak mogą prezentować się przykładowe ceny za zdjęcia produktów? Odpowiedzi na te pytania znaleźć można w poniższym artykule, do którego przeczytania serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych czytelników.
Od czego zależny jest koszt fotografii packshotowej?
Zanim podamy jakiekolwiek kwoty związane ze zdjęciami produktów, warto zdawać sobie sprawę z tego, że wartości te mogą być dość mocno zróżnicowane. Jednym z najważniejszych czynników jest ilość zdjęć, które zechcemy zlecić. Przykładowo jeśli jednorazowo zlecimy dużą liczbę zdjęć, wówczas możemy liczyć na satysfakcjonujące zniżki i rabaty. Cena zależna jest od stopnia skomplikowania produktu. Przykładowo nieco więcej zapłacimy w przypadku przedmiotów odblaskowych lub przezroczystych. Znaczenie ma również stan, w jakim produkty trafiają do zakładu fotograficznego. Jeśli zależy nam na zminimalizowaniu tych wartości, wówczas w sposób szczególny powinniśmy zadbać o to, aby produkty trafiały w niemalże nienaruszonym stanie. W konsekwencji odzież musi być wyprasowana, a ewentualne opakowania- nienaruszone. Zdjęcia packshotowe są niezbędne, jeśli chcielibyśmy umieścić produkty w prasie lub w innych mediach drukowanych. O ile wydają się one być łatwe do zrobienia, to w rzeczywistości są to tylko pozory. W wielu przypadkach są one obrabiane cyfrowo, dzięki czemu wszelkie wady zostaną zretuszowane. Za to również niekiedy musimy płacić dodatkowe.
Jakie wady i zalety fotografii packshotowej możemy wyróżnić?
Fotografie packshotowe mają szereg zalet, o których z pewnością warto wspomnieć. Przede wszystkim koszt wykonania jest w pełni satysfakcjonujący. Fotograf może pokazać przedmiot w różnych ujęciach czy też konfiguracjach, dzięki czemu łatwiej jest dopasować się do indywidualnych preferencji klienta. W razie konieczności, możliwe jest szybkie, łatwe i dokładne wycięcie produktu z tła. Fotografie packshotowe mają bardzo szerokie zastosowanie w przypadku mediów drukowanych i sklepów internetowych. Nie ma idealnych rozwiązań, podobnie jest również w tym przypadku. Otóż tego typu fotografie charakteryzują się tym, że ukazują produkt bez żadnego kontekstu, w konsekwencji nie wywołuje on żadnych emocji, przez co zainteresowanie może być mniejsze. Fotografie packshotowe mają przede wszystkim wartość dokumentacyjną, a nie reklamową. Jeśli chcemy zaprezentować produkt w taki sposób, wówczas musimy skupić się na idealnej jakości.
Od czego zależy cena fotografii reklamowych?
Warto zdawać sobie sprawę z tego, że fotografia reklamowa to dość szerokie pojęcie. Możliwe jest określenie nią niemalże każdą komercyjną fotografię. Mówiąc „fotografia reklamowa” z reguły rozumiemy zdjęcia, których głównym bohaterem jest jakiś produkt. Przedstawia się go w określonym kontekście, dzięki czemu prezentuje się atrakcyjnie pod względem wizualnym. Cena za tego typu fotografie może różnić się w zależności od kilku czynników. Oczywiście najważniejsza jest liczba zleconych zdjęć. Nie ma w tym niczego dziwnego, że jeśli jest ich nieco więcej przy jednym zleceniu, wówczas cena jednostkowa okaże się niższa. Kolejnym niezwykle istotny czynnikiem jest tło, na którym pojawi się nasz produkt. Przykładowo może to być grafika komputera, widok miasta z lotu ptaka, powierzchnia pod wodą. Różnice w cenach mogą w tym przypadku różnić się diametralnie. Dlatego też wycena każdorazowo powinna być realizowana indywidualnie. Kiedy zamówimy fotografie produktu w Warszawie tego typu, wówczas powinniśmy spodziewać się różnorodnych propozycji. Zakład będzie chciał sprawdzić, jaką kwotę jesteśmy w stanie przeznaczyć na dobre zdjęcie. Wysokiej jakości fotografia wcale nie musi być jednak dużo droższa od fotografii packshotowej. Poza tym cena nie zawsze ma znaczenie- w końcu najważniejsze jest, abyśmy rozpoczęli udaną sprzedaż produktu.
Jak mogą prezentować się przykładowe ceny za zdjęcia produktów?
Wiemy już niemalże wszystko na temat zdjęć produktów. Warto teraz uzyskać informacje na temat ceny zarówno packshotów, jak i fotografii wizerunkowych. W przypadku tych pierwszych – standardowa cena z reguły oscyluje w granicach od 25 do 70 zł. Jeśli cena jest znacznie niższa lub wyższa, wówczas powinniśmy poważnie zastanowić się nad tym czy nie szukać innej oferty. Zbyt niska cena może wiązać się z niską jakością, natomiast zbyt wysoka cena może zawierać rozwiązania, które w naszym przypadku nie są konieczne. Nieco inaczej wygląda to w przypadku wizerunkowych fotografii. Samo zdjęcie to około 35-55 zł. Należy jednak doliczyć jeszcze ewentualne koszty tła, a także obróbkę.