Od wielu lat trwają debaty i spekulacje na temat wykorzystania pozycjonowania i Google Ads dla zwiększenia sprzedaży i znalezienia nowych klientów w internecie. Tak naprawdę oba rozwiązania są świetnymi strategiami dla promocji strony internetowej, jednak w niektórych sytuacjach wykorzystanie jednego z narzędzi może być lepszym wyborem. AdWords i SEO to główne elementy marketingu w wyszukiwarkach internetowych (SEM) i należą do najefektywniejszych sposobów promocji firm w internecie. Sprawdźmy więc, co lepsze AdWords czy pozycjonowanie?

Czym są reklamy Google AdWords?

Google AdWords (częściej używa się skróconego określenia Google Ads) to platforma reklamowa należąca do Google. Reklamodawcy mogą jej używać do pozycjonowania swoich reklam w wynikach wyszukiwania Google, na platformach należących do Google (np. YouTube, Gmail itp.) oraz na tysiącach innych witryn, które uczestniczą w programie AdWords. W sieć partnerów obejmuje kilka milionów witryn, w tym tak duże portale jak np. Onet, Interia czy WP. Reklamodawcy, którzy chcą wykorzystać Google do promocji firmy, mogą przeprowadzać kampanie reklamowe, które polegają na płaceniu za różne działania wykonane przez internautów (np. za kliknięcie na reklamę strony). Koszty reklamy zależą od wielu czynników. Należą do nich przede wszystkim rodzaj i popularność słowa kluczowego, na które nakierowana jest reklama, reputacja strony, konkurencja i sposób reklamy. Inwestycja w Google Ads nie jest inwestycją „w ciemno”, ponieważ specjalne narzędzie od Google (w którym ustawia się szczegóły kampanii reklamowej) pozwala reklamodawcom na oszacowanie kosztów. Google uzyskuje ogromną część swoich przychodów z reklam, dlatego stara się zapewnić swoim użytkownikom najlepsze możliwe warunki, aby zachęcić ich tym do kupowania reklam. Obecnie klienci mogą reklamować swoje strony nie tylko na stronach internetowych i w wynikach wyszukiwania, ale także w Google Maps. Jest to szczególnie efektywny sposób na promocję firmy, której grupą docelową są klienci z określonego regionu.

Sprawdź także:

Pozycjonowanie stron internetowych – co to takiego?

Pozycjonowanie w wyszukiwarce internetowej to cały szereg działań, które mają na celu poprawę pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania i tym samym zwiększenie jej widoczności. Bardzo ważnym elementem pozycjonowanie jest optymalizacja strony internetowej pod względem SEO. Search Engine Optimization lub SEO obejmuje wiele zmiennych, na podstawie których Google ocenia witrynę internetową i umieszcza ją w rankingu (w wynikach wyszukiwania) dla konkretnego słowa kluczowego. Aby strona internetowa mogła być pokazywana dużej liczebnie internautów (codziennie z wyszukiwarki Google korzystają setki milionów ludzi na całym świecie), trzeba zadbać o to, aby spełniała wymagania Google i charakteryzowała się wysokim autorytetem (ocenianym przez algorytmy wyszukiwarki). Optymalizacja strony obejmuje wiele różnych elementów, które dzielą się na optymalizację na stronie (SEO on-page) i poza nią (SEO off-page). Sumienne przeprowadzenie procedur udoskonalających czytelność i jakość strony to klucz do sukcesu nie tylko przy pozycjonowaniu, ale także w przypadku wykorzystywania kampanii reklamowych, ponieważ jakość strony to jeden z czynników determinujących cenę reklamy.

Różnice pomiędzy pozycjonowaniem i reklamami Google ADS

Podstawową różnicą jest to, że pozycjonowanie to długotrwały proces, który może przynieść oczekiwane efekty w postaci zwiększenia sprzedaży lub dotarcia do nowych klientów tylko po upłynięciu pewnego okresu. Z kolei Google Ads, czyli kampanie reklamowe, można zacząć przeprowadzać niemal zaraz po stworzeniu strony i umieszczeniu na niej wszystkich zaplanowanych treści. W rzeczywistości różnice pomiędzy rozwiązaniami są znacznie subtelniejsze. Pozycjonowanie obejmuje wspomnianą już optymalizację strony internetowej. Jest to bardzo ważny element przygotowywania strony do sprzedaży, ponieważ specjaliści dokonują zmian w treści i strukturze strony w taki sposób, aby byłą atrakcyjna nie tylko dla googlowskich algorytmów, ale również internautów. Reklamy Google Ads pozwalają dotrzeć do potencjalnych klientów bez dokładnej aktualizacji strony. Samo dotarcie do potencjalnych klientów nie oznacza jednak tego, że dokonają zakupu. Bardzo często niezoptymalizowane strony zniechęcają internautów do zakupu, ponieważ przedstawiają firmę lub sprzedawcę w bardzo niekorzystnym świetle.

Co zatem warto zrobić, aby zwiększyć sprzedaż i poprawić pozycję strony w internecie?

Najlepszym sposobem na efektywne wykorzystanie możliwości, które daje dziś internet, jest jednoczesne korzystanie z pozycjonowania i reklam Google Ads. W ten sposób na stronie będą przeprowadzane ulepszenia i jednocześnie będą na nią trafiać klienci dzięki zastosowaniu reklam. Efekty pozycjonowania zazwyczaj pokazują się już po kilku miesiącach. Droga „na szczyt” wyników wyszukiwania jest oczywiście bardzo długa, jednak raz osiągnięty rezultat znacznie łatwiej utrzymać. Poza tym dobrze zoptymalizowana strona ma znacznie większe szanse na zachęcenie do zakupu internautów, którzy trafią na nią za pomocą reklamy.